binnenkort een jubileum? 5 slimme tools om er optimaal mee te scoren!
Je persoonlijke verjaardag vergeet je waarschijnlijk nooit. Misschien geef je zelfs wel elk jaar een feestje. Maar hoe staat het met de verjaardag van je onderneming? Vaak vliegen de werkjaren voorbij en vóór je er erg in hebt, timmert je zaak vijf, tien, twaalf-en-een-half jaar of langer aan de weg. En dat zijn uitgelezen momenten om jezelf op een laagdrempelige manier eens extra op de kaart te zetten. Hieronder vijf slimme tools om het maximale uit je jubileumjaar te halen:
1. Jubileumlogo
Door je logo tijdelijk aan te laten passen naar een sprankelende jubileumvariant, laat je op een eenvoudige, maar praktische manier aan de buitenwereld zien dat je iets te vieren hebt. Het geeft extra attentiewaarde en vertelt de kijker tegelijkertijd dat je bedrijf al jarenlang ervaring heeft. Een goed jubileumlogo sluit aan op de merkwaarden van je bedrijf. Het hoeft dus letterlijk niet altijd vol te zitten met toeters en bellen. Daarnaast moet de vorm van het tijdelijke jubileumlogo eenvoudig toe te passen zijn op alle standaard communicatiemiddelen.
2. Evenement
Een goed feestje vier je niet alleen. Daarom kan een speciaal jubileumweekend een sympathiek gebaar zijn richting je klanten. Dit kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt, maar zorg er wel altijd voor dat je je gasten iets te bieden hebt. Een uur lang met een plastic beker wijn in een fabriekshal naar onbekende mensen staren, is iets waar niemand op zit te wachten. Ook een rondleiding houdt in de meeste gevallen maar kort de aandacht vast. Weet je niet zeker waar de meerwaarde zit? Doe dan eens navraag bij je leveranciers en andere zakenrelaties! Wellicht kunnen zij interessante content bieden of een boeiende presentatie verzorgen.
3. Jubileummagazine
Een medium waar niet vaak aan gedacht wordt, maar dat uitgelezen kansen biedt, is een eigen jubileummagazine.
Door de hoge attentiewaarde is een jubileummagazine ideaal voor het uitgebreid vertellen van je merkverhaal. Wil dit goed werken, dan moet je het niet helemaal volgooien met gesponsorde advertenties, historie en commerciële teksten. Zorg voor afwisselende content die aansluit bij de lezer. Door een juiste uitvoering krijgt je jubileummagazine waarde voor de lezersgroep en daarmee automatisch ook voor veel adverteerders. Adverteren is dan niet meer alleen een kwestie van gunnen. Een goed jubileummagazine is geen feestblaadje met grote verhalen over je jubilerende bedrijf, maar een interessant, op de doelgroep afgestemd medium. Vergeet ook de kruisbestuiving met je online kanalen niet!
4. Jubileumacties & give-aways
Klanten zijn ongetwijfeld blij voor je dat je jubileert, maar ze worden nog veel blijer van persoonlijk voordeel. Afhankelijk van de branche kan het slim inzetten van sympathieke jubileumacties dus erg goed voor je uitpakken. Bijvoorbeeld door elke maand van het jubileumjaar een specifieke dienst of productgroep uit te lichten, waarbij ook je merken in het zonnetje gezet kunnen worden. Past dit niet zo bij de aard van je onderneming, kies dan voor premiums. Wij Nederlanders zijn gek op gadgets; sites als AliExpress leven ervan. Maar zorg er wel voor dat de kwaliteit van de give-aways het niveau van je onderneming weerspiegelt. Een goede give-away draagt bovendien bij aan de versterking van je merkverhaal.
5. Interne communicatie
Last but not least: vergeet je eigen team niet mee te nemen in je jubileumvreugde! Intern enthousiasme na een uitje of een cupcake met logo draagt ver! Maar weten je werknemers precies waar de onderneming voor staat? Je kunt het jubileum goed aangrijpen om te checken of alle neuzen nog de juiste kant op staan: kennis delen en weten waar je als onderneming vandaan komt en gezamenlijk naar toe werkt. En vanzelfsprekend werkt een geslaagd intern feestje uitstekend aan teambuilding.
Binnenkort een jubileum te vieren? Bij lekker in vorm creatieve merksetters sparren we graag eens mee over de mogelijkheden!
roy koolenbrander
creatief merksetter
Categories: opmerkelijk!