Menu

Survival of the fittest: als onderneming relevant blijven in roerige tijden

Survival of the fittest: als onderneming relevant blijven in roerige tijden

De huidige crisis vergt veel van je als ondernemer: een vooruitziende blik, aanpassingsvermogen, creativiteit… en dan ook nog de rust bewaren voor jezelf, je werknemers en je klanten. Een logische reflex is besparen en afwachten. Toch kun je als merk beter proberen om relevant te blijven, nu en ná de crisis. We zetten de 3 belangrijkste tips graag voor je op een rijtje:

 

1. Communiceer je merk!

Bedrijven die naar binnen keren, verliezen langzaam hun zichtbaarheid en relevantie. Laat dus vooral van je horen, ook al weet je nog niet zeker wat de toekomst gaat brengen. Als je er nu bent voor klanten, zijn zij er straks ook voor jou. Stel je kwetsbaar op, toon je betrokken bij de leefwereld van je klant. Heb je nieuwe openingstijden of extra service? Communiceer het op je website, op social media, je voordeur en Google Mijn Bedrijf. Met duidelijkheid en vindbaarheid bied je in deze roerige tijden zoveel mogelijk rust. Wellicht ben je een groter baken dan je denkt!

2. Actualiseer je merk!

Afhankelijk van je branche heb je wellicht momenteel manuren over. Deze kun je nuttig inzetten voor een lenteschoonmaak van je merk. Zeker nu bepaalde vaste kanalen (deels) wegvallen, worden andere meer relevant. Hoe actueel en schoon is je adressenbestand bijvoorbeeld? Je wilt niet weten hoe vaak we nog “Mevrouw Is Overleden” in dergelijke bestanden tegenkomen. Weet je je klanten makkelijk via e-mail en post te bereiken wanneer dat nodig is? Hoe handig ben je met social media? En hoe actueel is je website, een kanaal waar mensen je op gaan zoeken. Zijn er verder nog updates aan je merk en winkel/kantoor waar je voorheen nauwelijks aan toekwam? Nu is een uitstekend moment om gedegen aan je merk te werken met de manuren die je over hebt.

3. Herwaardeer je merk!

Als je de crisis gebruikt om het bestaansrecht van je merk te herwaarderen en te verdiepen, kun je er sterker uitkomen. Bedenk voor nu en straks: Hoe relevant is mijn onderneming (nog)? Welke behoeftes vervult mijn merk en welke emotionele connectie hebben klanten ermee? Hoe kan ik de relevantie van mijn merk vergroten? Dat vergt wellicht creatief omdenken en het aanboren van alternatieve verkoop- en communicatiekanalen en -concepten om je klant te blijven bereiken en bedienen.

We wensen je heel veel inspiratie en gezondheid toe de komende tijd.

PS: Ben je geen ondernemer? Bedenk dan eens welke merken je na de crisis graag nog steeds in je leven ziet en ondersteun ze!

 

 

Heb je behoefte aan sparren of assistentie bij één van bovenstaande stappen? We denken graag met je mee! Bel of mail ons gerust.

 

 

geblogd door:

jeanine yntema
& roy koolenbrander

creatieve merksetters

 

Categories:   lekker in vorm, opmerkelijk!