Page 4 - RETINA 10-02
P. 4

         04
Er wordt vaak over de kwaliteit van brillenglazen gesproken, maar hoe zit dat nu precies? Waar ko- men de prijsverschillen vandaan en mag je het ene glas wel met het andere vergelijken?
Zoals Bas hiernaast ook doet, maken we al snel de vergelijking met auto's: hoe meer techniek er in ver- werkt is, hoe hoger doorgaans het comfort.
WEG MET HET HALVE MAANTJE
Het eerste varifocale glas werd al in 1951 uitgevon- den door Bernard Maitenaz, voor een bedrijf dat later Essilor zou gaan heten. Bernard wilde van het bekende halve maantje in het glas af en zocht naar een manier om de verte-sterkte stapje voor stapje te laten overgaan in de dichtbij-sterkte om zo op alle afstanden scherp te kunnen zien.
Als u een beetje technisch onderlegd bent, zult u den- ken: "Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon het glas aan de onderkant gelei- delijk wat boller slijpen!" En dat is precies wat Ber-
nard gedaan heeft.
INGEPAKTE VOETBAL Het probleem is ech- ter dat u dat niet alleen naar onderen wilt doen maar ook naar de zijkanten. Ver- gelijk het met het inpakken van een voetbal: als u heel nauwkeurig een stukje folie over de bal aanbrengt, dan lukt het prima om dat in het midden zonder rimpels te doen. Maar zodra u het folie er ook naar de zijkanten omheen wikkelt, ont- staan er kreukels. En
  hoe verder naar de zijkanten, hoe groter de kreukels. In een brillenglas merkt u dat doordat het beeld aan de zijkanten onscherp wordt en vertekend raakt. En dat kijkt bijzonder ongemakkelijk.
OUDE PATENTEN
Vanaf 1951 hebben Bernard en zijn collega's zich continu de vraag ge- steld: “Wat doen we met de kreukels?”. Dankzij een enorme research- afdeling met meer dan 500 onderzoekers heeft Essilor inmiddels meer dan 4000 slimme patenten op brillenglazen!
Zo’n patent is echter maar beperkt houdbaar, in de regel 20 jaar. Daardoor konden de topglazen uit de jaren 70 in de jaren 90 voor scherpe prijzen gekopieerd worden door concurrerende fabrikanten. En glazen die nú voor een habbekrats over de toonbank gaan, zijn doorgaans gebaseerd op techniek uit de jaren 90. Dat klinkt misschien recent, maar denkt u eens in: Ruud Lubbers was toen premier, internet stond nog in zijn kinderschoenen en smartphones met touchscreen be- stonden nog lang niet. Zou u zonder nadenken een auto uit de jaren 90 aanschaffen met de verwachtingen van een nieuwe?























































































   2   3   4   5   6