Menu

zo kies je de juiste bedrijfskleuren:

Er zijn weinig zaken waar je intuïtief zoveel van vindt als van kleur. Kleding, meubels, muurverf… met een kleurkeuze probeer je je eigen identiteit duidelijk op de kaart te zetten. Wat voor jou als persoon geldt, geldt dan ook zeker voor jouw bedrijf. En hoewel je vast zelf een heleboel van kleuren vindt, is de belangrijkste vraag: hoe vind je nou de juiste kleur voor je bedrijf. Puur op eigen smaak afgaan blijkt hierbij niet de beste raadgever. Met doordachte kleuren zegt je bedrijf meer over zichzelf aan je klanten dan met duizend woorden. Hieronder een klein overzicht van wat kleuren over het algemeen met mensen doen:

rood

Rood is de kleur van vuur en bloed, dus wordt het geassocieerd met energie, oorlog, gevaar, kracht, macht, vastberadenheid en passie, verlangen en liefde. Rood werkt intens op onze emoties; het doet zelfs onze ademhaling en bloeddruk toenemen!

Rood haalt tekst en afbeeldingen naar de voorgrond. Het is daarom een ideale kleur om mensen te stimuleren tot een snelle beslissing. Bijvoorbeeld via een “klik hier” button op websites. Vanwege haar hoge attentiewaarde wordt de kleur rood ook vaak toegepast bij stopborden, waarschuwingslichten en brandweerattributen.

Daarnaast wordt rood in reclames vaak gebruikt om erotische gevoelens (rode lippen, rode nagels, etc.) op te roepen. Vanwege de associatie met energie, werkt de kleur rood bovendien krachtig bij de promotie van zaken als energiedrankjes, games, auto’s en sportartikelen.

geel

Geel is de kleur van de zon. Het linkt aan vreugde, geluk, intellect en energie. Geel geeft een verwarmend effect, maakt vrolijk en stimuleert onze mentale activiteit. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat we feiten beter onthouden, wanneer we deze lezen op een lichtgele achtergrond. Geen wonder dat geel de meestverkochte kleur is voor post-its!

Gebruik geel om vrolijke gevoelens op te roepen. Bijvoorbeeld bij producten voor kinderen of ter ontspanning. Maar kijk uit: bij overmatig gebruik kan geel een storend effect hebben. Het is bekend dat baby’s meer huilen in gele kamers.

Geel is zeer effectief voor het trekken van de aandacht, dus gebruik het om de belangrijkste elementen van je ontwerp te benadrukken.

Mannen ervaren geel meestal als luchtig en ‘kinderachtig’. Daarom is het niet raadzaam geel te gebruiken bij de verkoop van luxe producten voor mannen. Geel is bovendien een onstabiele en spontane kleur en daardoor een onverstandige keuze voor een stabiele, veilige uitstraling.

Lichtere geeltinten worden al snel als visueel onaantrekkelijk ervaren, omdat ze groezelig ogen en aan vrolijkheid inboeten.

blauw

Blauw is de kleur van de lucht en de zee. Het wordt dan ook vaak geassocieerd met diepte en stabiliteit. Het symboliseert vertrouwen, loyaliteit, wijsheid, intelligentie, geloof, waarheid en de hemel.

Blauw is heilzaam voor lichaam en geest. Het vertraagt de menselijke stofwisseling en zorgt voor een kalmerend effect.

Blauw is prima inzetbaar voor promotie van producten en diensten die te maken hebben met zuiverheid (waterzuiveringsfilters, reinigingsmiddelen, wodka), lucht (luchtvaartmaatschappijen, airconditioners) en water (zeereizen, mineraalwater).

In tegenstelling tot emotioneel warme kleuren als rood, oranje en geel, doet blauw een beroep op het bewustzijn en het intellect. Het is daardoor toepasbaar voor het suggereren van precisie bij high-tech producten.

Blauw is een mannelijke kleur. Volgens studies is het zeer geaccepteerd bij mannen en brengen zij deze kleur in verband met inzicht, expertise en stabiliteit. Het is een favoriete kleur voor het Amerikaanse bedrijfsleven.

Vermijd het gebruik van blauw echter bij zaken die te maken hebben met eten en koken, want blauw onderdrukt de eetlust.

Samen met de andere twee primaire kleuren (rood en geel) heeft blauw een stevige, levendige impact. Een ideale combinatie voor iedere superheld!

oranje

Oranje combineert de energie van rood en het geluk van geel. Het wordt geassocieerd met vreugde, zonneschijn en de tropen. Oranje staat voor enthousiasme, fascinatie, geluk, creativiteit, vastberadenheid, aantrekking, succes, bemoediging en stimulatie.

Voor het menselijk oog is oranje een zeer hete kleur. Het geeft dus het gevoel van warmte, zonder de agressie van rood.

Over het algemeen wordt oranje gemakkelijk geaccepteerd door jongeren. Citruskleurige oranjetinten roepen associaties op met gezonde voeding en stimuleren de eetlust.

Oranje heeft een zeer hoge zichtbaarheid en kan dus prima ingezet worden om aandacht te trekken en de belangrijkste elementen van uw ontwerp te benadrukken. Oranje is bij uitstek effectief bij het promoten van levensmiddelen en speelgoed.

groen

Groen is de meest rustgevende kleur voor het menselijk oog. Het is de kleur van de natuur.

Groen staat voor groei, harmonie, versheid en vruchtbaarheid. Ook roept het sterke gevoelens van veiligheid op. Het is dan ook de kleur van vrije doorgang in het verkeer.

Gebruik groen om de veiligheid te benadrukken bij medische producten, of om de natuurlijkheid of milieuvriendelijkheid van een product of dienst te promoten.

paars

Paars combineert de stabiliteit van blauw en de energie van rood. Paars wordt geassocieerd met koninklijk. Het symboliseert macht, adel, luxe en ambitie. Het getuigt van rijkdom en extravagantie.

Paars wordt verder geassocieerd met wijsheid, waardigheid, onafhankelijkheid, creativiteit, mysterie en magie. Volgens onderzoek prefereert bijna 75 procent van de pre-adolescente kinderen paars boven alle andere kleuren.

Lichtpaars is een goede keuze voor vrouwelijke designs, terwijl helder paars weer uitermate geschikt is voor de promotie bij kinderen.

zwart

Zwart wordt in verband gebracht met kracht en elegantie maar ook met formaliteit, de dood, het kwaad en mysteries.

Zwart is een mysterieuze kleur, die geassocieerd wordt met angst en het onbekende (zwarte gaten). Het heeft meestal een negatieve connotatie (zwarte lijst, zwarte humor). Zwart staat voor kracht en autoriteit; het wordt beschouwd als een zeer formele, elegante en prestigieuze kleur (black tie, zwarte Mercedes)

Zwart geeft het gevoel van perspectief en diepte, maar een zwarte achtergrond vermindert de leesbaarheid. Bij het ontwerpen voor een kunst- of fotopresentatie kun je echter prima gebruik maken van een zwarte of grijze achtergrond om de andere kleuren op te laten vallen. Zwart contrasteert heel mooi met felle kleuren. Samen met bijvoorbeeld rood of oranje vormt zwart een zeer agressief kleurenschema.

wit (wit)

Wit wordt geassocieerd met licht, goedheid, onschuld, reinheid en maagdelijkheid. Het wordt als de kleur van volmaaktheid gezien.

Wit betekent veiligheid en zuiverheid. In tegenstelling tot zwart heeft het meestal een positieve connotatie.

In de reclame wordt wit geassocieerd met koel en schoon. Je kunt gebruik maken van wit om eenvoud te suggereren bij high-tech producten. Ook is het een geschikte kleur voor charitatieve instellingen; engelen worden vaak voorgesteld in witte kleding.

Daarnaast wordt wit in verband gebracht met ziekenhuizen, artsen en steriliteit. Het werkt dus ook om betrouwbaarheid en veiligheid te suggereren bij medische producten. Tot slot wordt wit vaak geassocieerd met een laag gewicht, vetarm voedsel en zuivelproducten.

kies verstandig

Durf je te kiezen voor huisstijlkleuren die voorbij gaan aan je persoonlijke voorkeuren? Kies je bewust richting je doelgroep voor kleuren die je onderscheidende merkverhaal versterken? Naast de bovengenoemde effecten van de diverse kleuren, is het ook raadzaam bewust te kijken naar kleuren van collega’s in de branche. Wil je je onderscheiden of juist meeliften? En welke kleuren doen het goed in drukwerk? Bij lekker in vorm is kleurbepaling een tweede natuur. Vandaar dat ook niet ieder logo opgemaakt is in onze eigen favoriete kleuren maar in kleuren die er toe doen!Roy_met_verf

Keertje sparren over kleur?
Neem vooral contact met ons op!

oranjeliefhebber
roy koolenbrander

 

 

 

bron: www.color-wheel-pro.com

Categories:   opmerkelijk!