Page 4 - Ludger Gymnasium brochure
P. 4
Iris de Witte – eindexamenleerling Grieks en Latijn, inmid- dels afgestudeerd op Grieks en Latijnse Taal en Cultuur aan de Radboud Universiteit in Nijmegen:
Latijn en Grieks vond ik altijd de leukste vakken op het Ludger, om- dat ik me in de lessen uitgedaagd voelde. Het puzzelen om een zin te vertalen, en daarmee stukje bij beetje een verhaal te ontrafelen, vind ik een leuke bezigheid. Daarnaast sprak de grote diversiteit aan on- derwerpen me aan: geneeskunde, rechten, wetenschap, loso e, oor- logen, geheime liefdes, mythen en nog veel meer.
Op vrijwel alle gebieden vormt de Griekse en Romeinse cultuur de basis van onze huidige cultuur. Het is verbazingwekkend hoeveel in- vloed de Grieken en Romeinen, die ruim tweeduizend jaar geleden leefden, op ons hebben gehad. Ik vind het leuk dat ik daar steeds meer van aan kan wijzen.
Ik ben Grieks en Latijn gaan studeren omdat ik de vele teksten en verhalen niet wilde missen en ik me graag verdiep in de denk- en levenswijze van de Grieken en Romeinen. De lessen op het Ludger hebben me goed op mijn studie voorbereid, waardoor de overgang van middelbare school naar univer- siteit heel soepel is verlopen.
Naast mijn studie Latijn en Grieks volgde ik een cur- sus Russisch aan de universiteit. Ik merk dat ik door mijn achtergrond op het gymnasium een grote voor- sprong op mijn medecursisten heb. Mijn taalinzicht
is enorm vergroot en grammatica en taalstructu- ren zijn voor mij niets nieuws. Daarnaast ben ik eraan gewend naamvallen, woorden en rijtjes te leren en kost dit me bijna geen moeite meer.
04
2.2 Het gymnasium is een diepgaande opleiding: vaardigheden
Op het gymnasium ga je ink de diepte in. Daar- door ontwikkel je veel vaardigheden die je goed kunt gebruiken voor andere schoolvakken en die je in je latere studie en beroep hard nodig hebt. We kunnen dit goed laten zien aan de hand van de ‘taxonomie van Bloom’. De Amerikaanse on- derwijskundige Benjamin Bloom legde uit dat er verschillende leer- en denkvaardigheden bestaan. Van onder naar boven, en van gemakkelijk naar moeilijk, kun je de volgende vaardigheden onder- scheiden: onthouden, begrijpen, toepassen, ana- lyseren, evalueren en creëren. Bij veel vakken op school train je vooral de onderste vaardigheden: je moet stof onthouden, begrijpen wat je leert en je moet deze stof vervolgens kunnen toepassen
in nieuwe situaties. Bij Grieks en Latijn ko- men álle denkvaar- digheden aan bod! Daarmee train je je brein dus op veel verschil- lende manie- ren. Hoe werkt
dat?
n n
e
n
ë
a i o
r e
d
C
r
e e
r
e
e
E
v
a
u
n
r
s j
A
n
n
e
s
s
T
o
e
n
e
p
y r
l l
g
u
B O
a
e n
t
e
p h