Page 4 - RETINA 07-01
P. 4
de kracht
van een
wij-bedrijf!
04
Waarom is Apple jaar in jaar uit zo innovatief? Waardoor kon Martin Luther King de burgerrechtbeweging in de V.S. zo succes- vol aansturen? Waarom realiseerden de gebroeders Wright als eerste een bemande vlucht door de lucht? En ... wat heeft dit met Bril-in-Mode van doen?
Enige tijd geleden woonde ik een lezing bij van Simon Sinek, een in- spirerende auteur, spreker en management consultant. Simon gaf een verklaring voor bovenstaande successen. Hij legde uit dat de meeste
bedrijven wel weten wát ze doen en hóe ze dat doen, maar vaak voorbij gaan aan waaróm ze dat doen.
WAT IS WINST?
De macro-economie stelt dat bedrijven continuïteit moeten nastreven door het maken van winst ...
en zeker, dat klopt ook. Maar het is niet de reden, niet de drive waarom je iets doet. Winst is namelijk niet meer dan slechts een resultaat.
De financieel arme gebroeders Wright waren eigen- lijk gewoon fietsenmakers. Ze beschikten niet over geld, een universitaire achtergrond of uitgekiende PR campagnes - zaken die ‘concurrent’ Langley alle- maal wel had. Langley wilde status en aanzien; trots kunnen melden dat hij als eerste had gevlogen.
De gebroeders Wright hadden echter een droom: mensen laten vliegen en de wereld positief veran- deren. Zij hadden een ultiem doel, een intens geloof in het verbeteren van de wereld! Op 17 december 1903 werd hun droom werkelijkheid.