Page 4 - RETINA 04-01
P. 4
04
het nieuwe midden:
betaalbare luxe!
Via dit magazine houden we u niet alleen op de hoog- te van de laatste optiektrends en acties, maar stellen we onszelf ook graag nader aan u voor. Wie we zijn, waar we in geloven, wat we willen bereiken, maar bovenal wat we voor u kunnen betekenen. Ditmaal onze visie op retailland: het nieuwe midden ervan!
Modekenners en analisten riepen de afgelopen jaren voortdurend dat het middensegment geen bestaansrecht meer had. Zij waren er dankzij de neergang van merken als Mexx, Benetton, InWear en Matinique van overtuigd dat mode spotgoedkoop of juist peperduur moest zijn. Wie zich in het midden begaf, was ten dode opgeschreven, want u zou als consument onder druk van de crisis steeds vaker kiezen voor budgetke- tens als Primark en áls er een keer grif geld wordt uitgegeven, moet er minstens Gucci of Prada op het etiket staan. In mijn optiek (!) is dat veel te kort door de bocht. Mijn ervaring is dat gaten in de markt steeds opgevuld worden door betere concepten. Zou er dan soms stiekem ook een nieuw middensegment op de loer liggen? Ja! Ik zal het illustreren:
SCOTCH & TED
Bent u onlangs nog in de Negen Straatjes in Amsterdam geweest? Het is er druk bij Scotch & Soda. De winkel lijkt wel een lmset, tot in detail inge- richt met ob- jecten die u uit de woonbladen kent. Versleten
Perzische tapijten op de betonnen vloer, een minia- tuur Eiffeltoren, glazen stolpen, een afgebrokkelde bakstenen muur en een barokke smeedijzeren trap naar boven.
De kleding van Scotch & Soda kent dezelfde bohe- mienuitstraling als het werk van de populaire Fran- se ontwerpster Isabel Marant. Relaxte broeken, grote vesten en blouses met hippieachtige printjes voor haar. Smal gesneden chino’s, een ruime col- lectie spijkerbroeken en gebreide truien voor hem. En alles gewoon betaalbaar; Scotch & Soda is een stuk goedkoper dan Isabel Marant.
Iets verderop treft u sinds september een winkel van Ted Baker. Mode met een exclusief imago, maar ondertussen gestoeld op hetzelfde principe van betaalbare luxe. Wat Scotch & Soda is voor wie geen zin heeft de hoofdprijs te betalen voor Isabel Marant, is Ted Baker voor wie geen zin heeft
de hoofdprijs te betalen voor Paul Smith.
HAUTE STREET
Zomaar twee voorbeelden die aantonen dat het middensegment helemaal niet dood is, maar zichzelf opnieuw uitge- vonden heeft. Haute street noemen de Engelsen het: het spanningsveld tussen haute couture en global Street Fashion.